Praha - Kde je hranice zimy, kdy už se nedoporučuje hrát fotbal? Minus patnáct stupňů. „Není to striktní nařízení UEFA, ale jen doporučení,“ vysvětluje MUDr. Ladislav Šindelář, klubový lékař fotbalové Dukly Praha a anesteziolog v Ústřední vojenské nemocnici ve Střešovicích.

 

Pane doktore, je nějaká hranice, za kterou už byste nedoporučoval hráčům trénink nebo zápas?
Tohle je otázka, která se v lékařských kruzích debatuje dlouhodobě na UEFA i FIFA. Přesný striktní limit není. Od UEFA je doporučení minus 15 stupňů. Není to pevný limit, jen se při patnáctistupňovém mrazu nedoporučuje trénovat a hlavně hrát soutěžní utkání. Jde o doporučení, kterému se snažíme vyhovět, ale neznamená striktní zákaz, to úplně ne.

 

Při mrazech jsou důležité také další faktory, jako vítr či naopak slunce, že?
Ano, hodně to dělá vlhkost a ostatní klimatické podmínky. Zejména ta vlhkost. Zmrzlý vlhký vzduch je mnohem horší a těžší zejména při fyzické aktivitě.

 

Co hráčům preventivně doporučujete?
Jde o to, že rozcvičení je v určitém směru jiné než při běžných teplotách. Aerobní fáze, proklusání, zahřátí svalů, strečink, vše je jiné. Svaly jsou zmrzlé a zkrácené, je potřeba je nejdříve zahřát před protažením. Jinak hrozí veliké riziko, že se natáhnou či natrhnou svalové struktury. Důležité je teplé oblečení i teplé nápoje. Potřeba pití je ale minimální, v minus deseti stupních pijí sportovci velmi málo. Vhodné je správné načasování rozcvičení, musí to vést rovnou k utkání, a ne že se hráči na dvacet minut vrátí do šatny a pak znovu nastoupí do mrazu k zápasu. Venku musí být krátkou dobu, ale rozcvička musí být efektivní.

 

Mít hodně roztopenou šatnu také není v těchto mrazech ideální, že?
Přesně tak. Záleží na tom, v jakých podmínkách to máte a jaké jsou přechodové teploty. Aby hráči nechodili ze sprch nazí do zimy, měli prostor na oblékání. Když se nabalí, tak se zapotí a z plus dvaceti do minus deseti je to třicetistupňový teplotní skok. Na menších hřištích nebo tréninkových stadionech je to ale v podstatě nerealizovatelné. Důležité tedy je, aby nebyla přetopená šatna, pak je ten skok extrémní z hlediska dýchání a následných nemocí dýchacích cest.

 

Více jsou ohroženy dýchací cesty, nebo svalstvo?
Těžká otázka. Obecně, laicky řečeno, když jsou tyto mrazy, tak běžné virové onemocnění nehrozí, protože viry "zmrznou". Mnohem větší riziko tak je u svalových zranění. Ale i zánět průdušek můžete při dýchání zmrzlého vzduchu samozřejmě chytit.

 

Teplé oblečení, klidně ve více vrstvách, by mělo být samozřejmostí?
To je hodně individuální. Nemohu dospělým lidem nařizovat, co si mají obléknout. Hráči černé pleti si většinou nabalí o dvě vrstvy víc, ale je jich i spousta, kteří i v minus deseti hrají nebo trénují v kraťasech. Nařizovat jim nic nemohu, oblékají se podle sebe. Jiné to mají brankáři, kteří většinu času stojí nebo se hýbou minimálně. Cenu má doporučení, aby se střídalo na poločasy. Ne aby hráč třicet minut hrál, třicet stál a pak zase hrál. V tomhle mrazu to je nebezpečné. Když je více hráčů, tak se to rozdělí na dva poločasy a ti, co hrají až druzí, jsou schovaní v teple.

 

Zmínil jste hráče černé pleti. Jak složitá je aklimatizace například pro Afričany, kteří přijedou z horka a zažijí zde první zimu?
To je obecně u jižanských hráčů. Měli jsme tu ze Španělska Romeru s Nestorem a pro všechny takové je první zima vždy veliký šok. Jejich výkonnost to trochu omezuje. Nejsou na to zvyklí, pohyb na zmrzlé umělé trávě je úplně jiný, jsou navyklí na kvalitní povrchy. První zima je pro ně pokaždé šok, často se stane, že herně rozkvetou až následné léto. První zima je hodně adaptační. I v oblečení navíc jsou těžcí, klouže jim to, je to něco, co předtím nikdy nezažili.

 

A co amatéři? Měli by na fotbal v takových mrazech raději zapomenout?
Pořád hraji za jeden tým a nedávno jsme měli trénink v minus dvanácti nebo třinácti stupních. Hodinu jsme si zahráli, ale moje lékařské doporučení bylo zrušit úvodní bago. Pro amatérské sportovce je to podobné jako pro profesionály. Musí se rozhýbat, zkrátit dobu, kdy hráč stojí na jednom místě, a pak odehrát intenzivně 45 až 60 minut, nepřepínat se, i v tomhle počasí hrozí dehydratace. Pocit žízně v minus deseti není, ale hráč se potí stejně, jen ten pocit je nulový. Tedy doporučuji kvalitní krátké protažení, intenzivně 45 až 60 minut a pak do vyhřátých prostor na grog. (směje se)

U mládežnických sportovců také žádný striktní zákaz není, nedoporučuje se hrát ani trénovat při více než desetistupňových mrazech, ale toto hodně záleží na trenérech.

Michal Káva

zdroj: fotbalpraha.cz

Aktuální kolo

MA - - -
MB - - -
MC

- - -

O35 - - -
U19 02.12. 10:00
U17 02.12. 12:15
U16 - - -
U15 - - -
U14 - - -
SŽB - - -
U13 25.11. 10:00
U12 25.10. 10:00
MŽB - - -
U11 - - -
U10 - - -
U9 - - -
U8

- - -

více zde
4:2 (3:0)

Fotogalerie

21.10.2017
U19 - Tempo

více zde

MSMT web sks

17036066 10209313704145215 77224751 o

17092869 10209313704265218 835799815 o

  facr_logopfs_logo_2012